Alexander Russchen's 5-window coupe en zijn "Manilla Gorilla Nederchop” sedan, Wouter Floor’s Doka pickup, Mike Lensing's Harley Davidson motor pick-up, Remco van Grinsven en Robin's "Nederchop" zijn slechts enkele van de projecten die momenteel worden gebouwd. Deze en alle nieuwe projecten in uitvoering zijn een teken dat de lokale scene sterk groeit en steeds meer unieke Nederlandse auto’s jaar op jaar volgt. Een leuk voorbeeld van het "Nederlandse" is de "Nederchop", dit is een stijl van dak-hakken en snijden van een Kever die ontstond in Nederland en aan de RDW voorschriften voldoet, en nu ook wordt erkend net zoals in de VS en Australië.
Hun verschijning bracht ook een aantal van de vroegste VolksRod pioniers als Marcel Philippo en Mike Lensing (uit Duitsland) die beiden werkten aan projecten, zelfs voordat Quint en Kevin de scene openden. Zij voegden zich bij de groep en toonden hun eigen projecten. En dankzij evenementen zoals het Aircooled WinterFest is er nu een gezonde scene in Nederland met auto's, variërend van mild tot wild en van rat rod naar show 'n shine.
Beide auto's bleven binnen de regels door het houden van het oorspronkelijke chassis en ophanging. Het verkorten van de body, waardoor de wielen verder naar voren lijken te staan en heeft hen de Amerikaanse Hotrod look geven. Deze twee Volksrods hebben Nederlandse Volksrods vertegenwoordigd op diverse shows in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ze zijn de inspiratie om veel meer  VolksRod projecten te beginnen. 

​De Nederlandse pioniers Ondanks de regelgeving, besteden sommigen van ons veel tijd en moeite om manieren te vinden om de juiste look te krijgen, binnen de regels. In 2007 was de Volksrod van Quint de eerste met  een Amerikaanse stijl, volledig legale VolksRod in Nederland. Het was een pick-up dus die opnieuw geregistreerd moest worden. Het was het enige rijdende voorbeeld totdat Kevin zijn eerste street-legale gekorte body VolksRod J Bug bouwde, die de weg op ging met Kerstmis 2013, volledig legaal en de eerste VolksRod geregistreerd als een VW Type 1 Sedan.
Volksrods in Nederland
​ ​Onlangs heeft het Volksrod fenomeen zicht uitgebreid vanuit de VS naar Nederlandse bodem. Helaas zijn er veel meer regels in Nederland dan in de VS of Groot-Brittannië om aanpassingen aan auto’s goed te keuren, sommige van de trucs die andere bouwers gebruiken  zijn hier niet toegestaan​​. Het meest vervelende is dat we niet een starre as en balk verlengers mogen gebruiken. De 'wielen aan de voorkant' look mag niet omdat de wielbasis niet veranderd mag worden. Voor grote veranderingen zou een dure RDW-test nodig zijn.


Wat is een VolksRod?
De naam Volksrod komt van het samen voegen van Volkswagen en Hotrod en zegt precies wat er bedoeld wordt. Een VolksRod is een Hotrod Volkswagen. De eerste verschenen in de jaren ‘70 in de Verenigde Staten als reactie op de stijgende prijs van de traditionele Hotrods (Amerikaanse jaren ‘30 en ‘40 auto's). Het werd zo een goede manier voor een nieuwe generatie Hotrod fans om hun droom te verwezenlijken, zonder een aanslag te plegen op de bankrekening. De Kever was een perfecte kandidaat vanwege het body off, de ophanging en de motor, wat betekent dat het chassis kon worden gestript en aangepast kan worden zonder dat het veel moeite kost voor het bouwen van een aangepast chassis.

.